Verbina (Verbena Officinalis) – “Sageata Domnului”- I

„La Maica Domnului m-am rugat,/ Maica Domnului m-a ascultat,/ Bolile le-a adunat,/ Departe le-a aruncat,/ Bolile s-au vindecat/ Şi am rămas/ Frumos şi sănătos,/ Curat şi luminat,/ La trup,/ La cap/ Şi la suflet,/ Ca de Maica Domnului lăsat!” (descantec)


Cunoscuta si sub alte denumiri – Buruiana de boala, Gusa porumbelului, Maturica, Iarba Spornica, Sporul Casei, “iarba prezicerii”, Iarba sfanta” – se spune ca ar fi crescut pe Muntele Calvarului.

Mircea Eliade o mentioneaza chiar in “Mitul eternei reintoarceri”, afirmand ca ritualul culegerii acesteia este chiar rugaciunea la Mantuiturul nostru, Isus Hristos.

Inainte de crestinism se foloseau de asemenea invocatii si ofrande in culegerea plantelor de leac, considerate sacre. Mai mult ele ne-au fost aduse de zeii primordiali (cf. Mircea Eliade) iar culegerea acestora, un act ritualic, plaseaza protagonistul intr-un timp mitic, la inceputuri unind pe vindecator cu primul gest savarsit de stramos sau de zeu.

Si in culturile amerindiene samanul, indeplinind functia de mediator intre spirite si lumea oamenilor, savarseste o invocatie si chiar mai mult, calatorind in lumea astrala, ia contact chiar cu spiritul plantei. Spiritul verbinei (cf. Shaman, Spiritul Plantelor) facea mai mult decat sa vindece trupul, el usura povara sufletului si indeparta “Spiritele rele” adica efectele sau aura pacatului. Galbenele in Amazonia sunt folosite pentru chemarea inapoi a sufletului. Ele mai sunt numite si “flori ale soarelui” si se spune ca pot purifica aura.

By I, Konrad Lackerbeck, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2427502

Verbina, in afara de efectul extrem de relaxand pe care il ofera bauta ca ceai, indeparteaza depresia si nelinistea – considerate boli ale sufletului cauzate de vinovatia si rusinea de a fi in prezenta pacatului. Conform traditiei (cf. Saman, spiritul plantelor) vinovatia este un mesaj din partea sufletului aratand pacientului ca facut ceva ce nu e in concordanta cu misiunea propriului suflet, rusinea fiind impunerea de catre alte persoane a propriei lor vinovatiei asupra pacientului. In oricare din aceste situatii, pentru a se efectua vindecarea este nevoie de a se efectua un ritual. Sir James Frazer in “creanga de aur” numeste aceasta operatiune “magie simpatetica”, confirmand teoria autorului “Istoriei Religiilor”, Mircea Eliade. Frazer afirma in acest sens ca “lucrurile care au fost in contact unul cu altul continua sa se influenteze de la distanta dupa ce contactul fizic a fost intrerupt, notand deasemenea si ca “exista o simpatie secreta in natura”. Aflam dintr-un ghid al samanului, citat de autorul ..brazilian…in “saman spiritul plantelor” ca samanul poate calatori – conform propriei descrieri facute in carte de un saman autentic – ca dupa intrarea in transa samanica, conform unei intentii manifestate de catre saman, “un aliat planta te ghideaza in lumea magica a mintii colective a plantelor si intreaba acest spirit cum ar trebui facuta vindecarea. Trebuie sa hranim acest spirit mai spun samanii, “pentru a le da energia ca sa ne ajute”. Hranirea consta intr-un ritual, o ofranda. In cazul verbinei s-ar folosi un colacel si un banut de argint ca ofranda”.

Ritualurile folosite inainte de crestinism le aflam din unele povesti cum ar fi “Baiatul care sta de vorba cu florile” sau legende populare culese de … in ” “. In cazul verbinei invocatia era “zana Verbina, vin’ ca-s la chin”, autorul dezvaluind din sursa legendei ca aceste plante de leac, sacre, magice erau guvernate de zane si alte entitati luminoase. Prin aceste ritualuri, invocatii ofrande, constiinta vindecatorului ia contact cu spiritul natural al plantei dupa ce aceasta a fost rugata sau intrebata in prealabil daca poate sa aiba loc contactul. “Lasati-va ochii sa se focalizeze privind-o ca sa-i vedeti esenta dincolo de forma”, ne descrie acest saman din .. (cf. “saman, spiritul plantelor”). Apoi scrieti ca intr-un suvoi al constiintei toate ideile si asociatiile care va vin in minte cand va ganditi la ea, permitandu-i sa vorbeasca prin intuitia dvs.”
Samuel Hahnemann (1755-1843), pionierul modern al homeopatiei a aratat prin experimente ca plantele contin o esenta vindecatoare de natura spirituala care “are afinitate cu fiintele umane si actioneaza asupra lor in functie de natura bolii de care sufera”.
Paracelsus mare alchimist din evul mediu a scris de asemenea afirmand ca natura este un organism viu, o expresie a “vietii unice”, oamenii si universul sunt la fel in natura lor esentiala.
Janus Lovelock … “Noi suntem prin informatiile si comunicarea noastra sistemul nervos al planetei, “Noi ar trebui sa fim inima si mintea Pamantului nu boala sa!”.Eliot Covan … “spiritul plantei trebuie sa vina la tine”.
Renumita si zilele nostre deoarece trateaza tulburarile nervoase dar si ulceratiile gurii si numeroase afectiuni gastrointestinale, verbina a fost folosita din cele mai vechi timpuri de druizi, celti si foarte apreciata pe altarele romane in cadrul ofrandelor aduse in templele lui Jupiter (lat. Verbena hastata).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *